Menurut James
Ang Jit Eng PhD (2007), pendidikan adalah suatu proses Pengajaran dan
Pembelajaran (P&P) yang melibatkan komunikasi dan interaksi di antara
individu dengan individu yang lain seperti seorang ibu dengan anaknya atau
seorang anak buah dengan ketuanya atau seumpamanya. Pendidikan juga
merupakan suatu proses komunikasi di antara manusia dengan persekitarannya
seperti sekolah, media massa, tempat tinggal, pekerjaan dan tempat bekerja
serta institusi masyarakat lainnya.
Gambar 1: Interaksi sesama
manusia
|
Gambar 2: Interaksi guru dan
murid
|
Oleh
kerana pendidikan adalah suatu proses penerimaan dan penyebaran maklumat, maka
ilmu dan budaya yang tersebar secara langsung dan tidak langsung akan
mempengaruhi perkembangan fizikal, sosial dan rohani manusia. Proses ini
berlaku sehingga manusia mencapai keserasian dalam kehidupannya yang perlu
berinteraksi dengan individu dan masyarakat serta alam dan dalam keperluan
perhubungan beribadah kepada Allah s.w.t.(Ab. Rahman Abu Bakar, 1992)
Al Quran
telah memberi beberapa garis panduan sebagai asas bagi mewujudkan perhubungan
atau interaksi yang berkesan di antara seseorang dengan seseorang insan yang
lain. Di antara ayat-ayat Al Quran yang menjelaskan tentang perkara di atas
ialah :
"Perkataan
yang baik dan perbuatan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada
memberi sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan)
menyakitkan hati. Dan (ingatlah) Allah maha kaya dan maha
penyantun".(Al-Baqarah: 263)
رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ
قَوْلًا مَّيْسُورًا وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن
"Dan
kalaulah engkau terpaksa berpaling daripada mereka untuk tidak melayani mereka
kerana menuntut Rahmat Allah kamu yang kamu mengharapkannya, maka katakanlah
kepada mereka kata-kata yang baik menyenangkan hati".
(Al-Isra'
: 28)
Mari
melihat kepada senario yang kerap berlaku di sekolah.
"Ish..
ish... apa nak jadi dengan kelas ni", keluh Cikgu Daniel setiap kali masuk
ke Kelas 3 Mesra. "Murid-murid, sila duduk di tempat masing-masing",
arah Cikgu Daniel. Semua murid tidak mengendahkan arahan Cikgu Daniel. Cikgu
Daniel terus memulakan pengajaran pada waktu itu tanpa mempedulikan murid-murid
yang masih berkeliaran dalam bilik darjahnya. Apabila sesi pengajaran berakhir,
Cikgu Daniel terus meninggalkan kelas tanpa mempedulikan murid-murid yang masih
leka dengan hal masing-masing.
Daripada
senario di atas, adakah Cikgu Danial telah mempraktikkan apa yang diwahyukan
Allah daripada surah-surah yang dinyatakan di atas? Segala-galanya akan
terjawab dalam blog ini.
Kita
sebagai muslim bahkan seorang guru perlu mencuba sehabis baik untuk
mengaplikasikan ajaran Al-Quran dalam kehidupan seharian, barulah kita boleh
mengharapkan anak murid kita mencontohi akhlak baik kita. Jom teruskan bacaan
anda..
PENGURUSAN
BILIK DARJAH
Pengurusan bilik darjah merupakan faktor yang penting
yang dapat mempengaruhi tingkah laku, sikap, motivasi, dan pembelajaran murid
dalam bilik darjah. Pelbagai
kekangan dan permasalahan yang akan wujud dalam bilik darjah. Oleh itu,
keperluan dan kesedaran tentang pentingnya pengurusan bilik darjah perlu ada
pada semua insan yang bergelar pendidik.
Gambar 1:
Pembahagian definisi
|
DEFINISI PENGURUSAN
Istilah pengurusan mempunyai pelbagai takrif.
Mary Parker Follett, seorang pelopor pengurusan
klasik mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja
melalui sumbangan orang lain.
Harold Koontz pula mentakrifkan
pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang
lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
Takrif pengurusan seperti ini memberitahu kepada kita
bahawa pengurusan biasanya mencapai objektif dengan cara memberikan penugasan
kerja kepada orang lain supaya kerja- kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai
objektif tersebut.
Menurut perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan
sebagai satu proses melakukan dan menyempurnakan kerja melalui
fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah bersama orang lain dalam usaha mencapai
objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber- sumber organisasi dengan
cekap dalam persekitaran yang dinamik demi mencapai al- falah di dunia dan di
akhirat.
DEFINISI BILIK DARJAH.
Bilik darjah sebagai tempat berlakunya proses pengajaran
dan pembelajaran merupakan tempat yang terpenting yang perlu ada pada sekolah.
Umum: bilik darjah ialah bilik- bilik disekolah
dimana sekumpulan murid atau pelajar mengikuti pelajaran atau
belajar sesuatu mata pelajaran yang diajar oleh guru.
Konsep: bilik darjah tidak semata-mata merupakan ruang
untuk proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi mencakupi pelajar-pelajar dan
guru yang belajar dan mengajar dan berinteraksi antara satu sama lain
didalamnya.
DEFINISI
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengurusan
bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah
agar aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Tugas mengurus bilik darjah termasuk juga aktiviti
mengatur reka letak fizikal dan mewujudkan komunikasi dan interaksi dikalangan
pelajar dan guru.
Gambar 2:
Pengurusan fizikal bilik darjah
|
Pengurusan bilik darjah juga boleh didefinisikan sebagai
set tingkahlaku yang kompleks yang digunakan oleh guru untuk menetapkan, dan
memastikan keadaan-keadaan bilik darjah dapat membawa ke pencapaian objektif
pengajaran yang berkesan.
Menurut Lee Shok Mee(1995), pengurusan bilik darjah boleh
ditakrifkan sebagai semua tindakan guru mengendalikan kelas supaya mewujudkan
suasana persekitaran yang tersusun untuk menggalakkan pembelajaran.
2 comments:
salam.....
Boleh saya tahu adakah persekitaran bilik darjah dapat mempengaruhi pemikiran seorang murid??
salam
soalan
1- boleh nyatakan kesan atau
perubahan terhadap tingkah laku
pelajar dalam masa jangka pendek
dan juga jangka masa panjang?
Post a Comment