CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

CADANGAN AKTIVITI-AKTIVITI DALAM BILIK DARJAH


CADANGAN AKTIVITI UNTUK MURID


Ermmm.. aktiviti apa ye yang sesuai untuk murid kelas 3 Mesra? Anda semua mesti tertanya-tanyakan? Bagi situasi 3 mesra yang telah dinyatakan pada post yang lepas. Maka di sini saya lampirkan 3 cadangan aktiviti bagi kelas 3 Mesra. Jom bina permainan yang mengajar. :)



AKTIVITI 1: “THE BEAUTIFUL BAG”


Objektif 
1. Meningkatkan daya kreativiti para murid.

2. Membantu murid dalam mengenalpasti nilai-nilai murni.

3. Menyemai nilai-nilai murni dalam terhadap diri mereka melalui aktiviti permainan.

4. Menyemai sikap tolong-menolong dan semangat kerjasama dalam kumpulan.

5. Memastikan nilai-nilai tersebut perlu diterapkan dalam diri sebagai pelajar.



Alatan

     1. Kertas mahjong                     
     2. Gam
     3. Surat khabar lama                               
     4. Gunting


Langkah pelaksanaan
1.  Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan kertas mahjong, gam, gunting dan surat khabar lama.
 2.  Mereka dikehendaki mencipta satu beg yang paling cantik dan mereka juga dikehendaki mencari perkataan nilai-nilai murni seperti baik, hormat dan sebagainya.

 3.  Setiap perkataan yang mereka kumpulkan, hendaklah ditampalkan pada beg yang dihasilkan mereka.


AKTIVITI 2: Hai.. Nasi goreng


Alat: Tiada


Objektif:


1.    Menyegarkan minda supaya cergas.

2.  Menyedarkan ahli supaya selalu cergas memberi penumpuan apabila seseorang itu bercakap.


Langkah Pelaksanaan:

1.  Meminta semua murid berdiri. Terangkan kepada mereka supaya mengikut apa yang dilakukan oleh guru.


2. Guru melakukan aktiviti dengan melafazkan ayat berikut sambil menggunakan isyarat tangan:


“saya” (tunjuk pada diri) suka (letak kedua tangan di dada) makan (tunjuk mulut seperti makan) nasi (gunakan hujung jari seperti menggaul nasi) goring (buat isyarat dengan tangan seolah-olah menggoreng), nasi (isyarat nasi) goreng (isyarat goreng) saya (tunjuk pada diri) tidak (goncang tangan isyarat tidak) suka (isyarat).”


3. Mula-mula biarkan murid-murid melakukan aktiviti ini dengan perlahan. Apabila mereka sudah selesa, minta mereka melakukannya dengan cepat. Sesiapa yang teragak-agak atau salah menunjukkan isyarat, ahli tersebut diminta keluar atau duduk. Lakukan aktiviti ini berulang-ulang sehingga tinggal hanya seorang atau sekumpulan yang kecil.


4. Berikan penghargaan kepada ahli atau kumpulan yang berjaya melakukan aktiviti ini tanpa sebarang kesilapan.


5. Kaitkan hasil aktiviti ini dengan objektif dan rumuskan dengan situasi sebenar yang memerlukan mereka melakukan sesuatu tugas dengan penuh penumpuan. Jika tiada penumpuan maka akan berlaku banyak kesilapan dalam tugas tersebut.

AKTIVITI RUTIN 1 SEBELUM MEMULAKAN KELAS 
                                               

              

Aktiviti apakah yang boleh guru lakukan setiap kali memulakan kelas???


Murid secara berkumpulan, kelas ataupun bergabung dengan kelas-kelas lain. Aktiviti ini hanya 10-20 minit pada permulaan hari sebelum memulakan kelas. Boleh dibuat sepanjang tahun:

Isnin-Belajar lirik lagu baru, baik untuk meningkatkan kemahiran membaca. Menyanyi bersama-sama.

.
Rabu- bersaing dengan kelas-kelas yang lain ataupun dengan kumpulan lain dalam kelas yang sama untuk mewujudkan seberapa banyak kata-kata yang mungkin dari frasa. Ini sesuai dilakukan oleh guru-guru yang mengajar subjek bahasa. Aktiviti ini sesuai untuk meningkatkan tatabahasa dan ejaan.

                                      
Jumaat: Menjana Idea. Guru menampal satu perkataan di papan putih. Contohnya: buah epal..

                                                             

                                                     
Murid-murid akan terbiasa dengan aktiviti rutin ini dan akan mereka pasti akan datang ke sekolah lebih awal 10 minit utuk memulakan kelas dan melakukan aktiviti yang menyeronokkan ini.. :)



PERATURAN BILIK DARJAH

Aktiviti 3 merupakan satu cara untuk membuat murid-murid berasa seolah-olah mereka boleh menyumbang kepada bagaimana kelas mereka dijalankan.
Pada hari pertama persekolahan, guru akan meminta semua murid untuk duduk di dalam satu bulatan yang besar.



 Guru kemudiannya menerangkan mereka perlu membuat peraturan untuk kelas mereka dan mengapa peraturan tersebut penting untuk diikuti. Sebaik sahaja guru telah menjelaskan ini dan menjawab apa-apa soalan dari murid-murid, guru hendaklah bertanya kepada mereka tentang apa yang mereka fikir peraturan perlu dalam kelas mereka. Guru hendaklah mengawasi perbincangan mereka dan memberikan cadangan kepada mereka.

Kemudian, setelah semua murid telah membuat cadangan mereka, guru akan mencatatkannya di papan putih dan berbincang dengan murid-murid tentang apa yang harus dan sesuai menjadi peraturan bilik darjah.


Kemudian guru meminta persetujuan semua murid pada satu set peraturan untuk kelas dan apa yang sepatutnya berlaku bagi murid-murid yang tidak mengikut peraturan tersebut. Contohnya masa rehat lambat, kerja rumah tambahan untuk kumpulan dan sebagainya. 

Setelah itu, peraturan itu akan diletakkan di papan kenyataan kelas. Guru perlulah sentiasa memperingatkan murid tentang peraturan kelas mereka. Lama-kelamaan peraturan tersebut akan menjadi satu rutin bagi mereka.

    

Jika perbincangan ini dikendalikan dengan baik, akan membantu murid-murid berasa mereka telah menyumbang kepada sekolah mereka dan mereka pasti akan mematuhi peraturan tersebut. :)

                  Contoh Peraturan Di Dalam Kelas